Aktualności

Ranking lubelskich liceów pod kątem przygotowania do matury

Przytaczamy tekst za Gazetą Wyborczą:

Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi najlepiej przygotowuje uczniów do matury ze wszystkich lubelskich szkół. Tak wynika z najnowszych danych opublikowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Na ich podstawie opracowaliśmy listę dziesięciu najwyżej punktowanych liceów ogólnokształcących w Lublinie. Okazuje się, że w zestawieniu najlepiej wypadły szkoły prywatne: LO im. Królowej Jadwigi oraz LO im. Stefana Batorego prowadzone przez księży pallotynów. Na trzecim miejscu uplasowało się III LO im. Unii Lubelskiej, a na czwartym I LO im. Stanisława Staszica. Co ciekawe, równie prestiżowe II LO zajęło dopiero dziesiątą pozycję w rankingu.

Które szkoły okazały się najlepsze i ile punktów zdobyły w klasyfikacji EWD?

  1. Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi: 9,2 pkt
  2. Pallotyńskie Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego: 8,2 pkt
  3. III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej w Lublinie: 7,4 pkt
  4. I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie: 6,8 pkt
  5. Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego: 6,2 pkt
  6. Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Lublinie: 5,7 pkt
  7. XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki: 5,3 pkt
  8. Międzynarodowe Liceum Ogólnokształcące „Paderewski” w Lublinie: 4,4 pkt
  9. V Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej: 3,7 pkt
  10. II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie: 2,4 pkt

Recepta? Uczniowie muszą uwierzyć w siebie

– Pierwsze miejsce to przede wszystkim zasługa wysokich kompetencji kadry nauczycielskiej i atmosfery, jaką udało się nam stworzyć w szkole – tłumaczy Grzegorz Szymczak, właściciel Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. Królowej Jadwigi, które zajęło najwyższą pozycję w rankingu. I dodaje: – Uczeń zawsze może liczyć na to, że nauczyciele znajdą dla niego czas. Dydaktycy pochylają się szczególnie nad słabszymi uczniami. Mogą oni liczyć na zajęcia wyrównawcze z najważniejszych przedmiotów, skorzystać z konsultacji i spotkań po lekcjach, poprawić sprawdziany, które poszły im gorzej – mówi.

EWD a ranking Perspektyw

Szymczak podkreśla, że wskaźniki tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD) pokazują, z jaką efektywnością pracuje szkoła. Postępów ucznia w nauce nie uwzględniają metody, z których korzystają m.in. autorzy słynnego rankingu z Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”. Tu za kryteria przyjmuje się sukcesy szkoły w olimpiadach i konkursach oraz wyniki matur.

W tegorocznym Rankingu Perspektyw Prywatne LO im. Królowej Jadwigi znalazło się na czwartym miejscu wśród szkół w województwie lubelskim (trzecim w Lublinie). Na pierwszej pozycji uplasowało się I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie.

– Wyniki matur są ważne, ale równie ważne są kompetencje społeczne, jakie staramy się pielęgnować u uczniów w szkole. Dlatego np. organizujemy zajęcia pozalekcyjne czy wyjazdy integracyjne. Młodzież zdobywa umiejętności dotyczące komunikacji, jest uwrażliwiana na potrzeby innych – podkreśla Grzegorz Szymczak. I dodaje: – Staramy się sprawić, by uczniowie uwierzyli w siebie, otworzyli się na współpracę z uczniami i nauczycielami i odważyli się rozwijać swoje pasje. Mamy w tej kwestii pewne sukcesy.

Tekst dostępny jest pod tym linkiem.