Aktualności

Wycieczka do Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych Cern w Genewie

21 października 2023 bladym świtem dzielna grupą uczniów Jadwigi oraz Międzynarodowego Liceum Paderewski ruszyła w piękną naukową podróż do Szwajcarii do Cernu.

Po tranzytowym noclegu na terenie Czech w Pilźnie ruszyliśmy w dalszą drogę. Przed nami było prawie 900 km. Droga prowadziła przez Niemcy, Austrię i Szwajcarię. W planie oprócz dwudniowej wizyty w Cernie, było zwiedzanie Genewy i wizyta w siedzibie ONZ.

Tak w niedzielę rano w autokarze przeprowadzaliśmy lekcję przygotowawczą z fizyki, pod fachowym okiem Sora Jakuba Sadurskiego.

Kolejny dzień naszej wycieczki rozpoczął się od francuskiego śniadania w hotelu. Najedzeni wyruszyliśmy do Genewy – drugiego względem wielkości miasta w Szwajcarii, nazywanego „wrotami do Alp”.

Po drodze Sor Grzegorz Wierzchowski zapoznał nas z ciekawostkami dotyczącymi Szwajcarii. Dowiedzieliśmy się o historii państwa, systemie politycznym, znanych szwajcarach, a także o tym jak powstał ONZ.

Następnie, na Starym Mieście, spotkaliśmy się z wyjątkowo doświadczoną przewodniczką, Panią Marią, która od 50 lat mieszka w Szwajcarii. Wraz z nią odwiedziliśmy kluczowe punkty na mapie miasta, w tym zachwycającą protestancką Katedrę św. Piotra, Międzynarodowy Pomnik Reformacji czy słynną fontannę Jet d’Eau. Wszystko w otoczeniu urokliwych uliczek Genewy oraz punktów widokowych. W trakcie zwiedzania dowiedzieliśmy się także fascynujących historii i ciekawostek związanych z miastem.

W dalszej kolejności udaliśmy się do siedziby Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdzie w kilku grupach, wraz z anglojęzycznymi przewodnikami, przeszliśmy przez różnorodne sale obrad i korytarze. Co więcej, dowiedzieliśmy się, jakie są cele działalności i zadania ONZ oraz zapoznaliśmy się z rolą tej organizacji na arenie międzynarodowej.

Po kulturalnej dawce wiedzy ruszyliśmy nad jezioro genewskie, gdzie w restauracji zasmakowaliśmy fondue – tradycyjnego szwajcarskiego dania, będącego potrawą przygotowaną z kilku gatunków gorącego sera oraz przypraw, podawanego z białym chrupiącym pieczywem. Po lokalnej kolacji wybraliśmy się na zakup pamiątek, po czym wróciliśmy do hotelu, by zregenerować siły przed kolejnym dniem.

Następny dzień naszej wspólnej przygody po raz kolejny rozpoczął się od francuskiego śniadania. Niestety tego dnia pogoda nie dopisała, do południa cały czas padało.
Wypoczęci i pełni energii wyruszyliśmy do CERNU – Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych w Genewie, położonej na granicy Szwajcarii i Francji.

Jadąc w deszczu dojechaliśmy do CERN Science Gateway, gdzie spotkaliśmy się z Karolem Szymczykiem, absolwentem naszej szkoły, który jest naukowcem tu pracującym. Pan Karol oprowadził nas po centrum edukacji a w laboratorium przeprowadzaliśmy doświadczenie tworzenia chmury.

Obejrzeliśmy również film o powstaniu instytutu badań i jego 27 km długim położonym 100 m pod ziemią Wielkim Zderzaczu Hadronów. Oprócz tego zobaczyliśmy wystawy poświęcone akceleratorom cząsteczek i samym cząsteczkom elementarnym. Mogliśmy podziwiać interaktywny model Tesseraktu – figury czterowymiarowej.
W trakcie zwiedzania Pan Karol rozmawiał z nami i odpowiadał na intrygujące nas pytania. Otrzymaliśmy odpowiedzi na wiele fascynujących nas pytań związanych z CERNEM.

Następnie udaliśmy się do sklepu z pamiątkami. Po czasie zakupowym udaliśmy się do stołówki CERN , gdzie zjedliśmy pyszny obiad z pracownikami instytutu badań, co ciekawe codziennie spożywa tam posiłki 11 tysięcy pracowników.

W dalszej kolejności Pan Karol zaprowadził nas do Data Center. Jego koledzy z pracy opowiedzieli nam o tym miejscu i jak przechowywane są dane z wyników badań. Przez okno mogliśmy podziwiać ogromną salę wypełnioną serwerami.

Po wykładzie udaliśmy się do jedynej na świecie fabryki antymaterii – miejsca pracy Pana Karola. Nas absolwent wprowadził nas do miejsca dostępnego wyłącznie dla pracowników. Zobaczyliśmy tam jak wygląda miejsce, gdzie tworzone są antyprotony. Zobaczyliśmy kompaktowy pierścień do chłodzenia i hamowania antyprotonów – ELENA. Pan Karol przedstawił nam historię wielkiego wybuchu i zrobił mini wykład o antymaterii.

Za podsumowanie wyprawy niech wypowiedź Karola Szymczyka: „Cieszę się, że mogłem gościć uczniów mojego starego liceum z Lublina w Cernie i wprowadzić w tajniki pracy w Fabryce Antymaterii. Mam nadzieje, że ta wizyta zainspirowała pasjonatów nauki do dalszego odkrywania wiedzy. Dziękuję Wam za przyjazd, za tak liczne ciekawe pytania i życzę dalszej fascynacji nauką.”